Ioana Pârvulescu - ,,Inocenții” (Sabina Iacoban)


Imagini pentru poze copii inocenti
          Părerea editorului: ,,Poate că inocența e vârsta la care ar fi trebuit să rămânem pentru a da un dram de decență speciei umane. Cartea aceasta, frumoasă ca un basm adevărat, este povestea unei lumi de copii în care căderea n-a avut loc. Citind-o, ne legănăm cu gândul că am fi putut fi la fel. E o bunătate în aceste pagini care trezește în noi nostalgia unei lumi pierdute.”


          Cu cât înaintăm mai mult în viață, întâlnim tot felul de probleme și greutăți care ne stresează și devin un obstacol pentru noi. Începem să fim din ce în ce mai nervoși, mai triști și chiar mai morocănoși. Uităm să ne bucurăm pentru cei din jur, pentru prieteni, pentru familie și ajungem să fim chiar și invidioși. Cu cât creștem mai mult, lăsăm ura și invidia, stresul, oboseala să ne acapareze încet, încet.
          Când eram mici, cu toții voiam să fim mari, să facem ce vrem, însă acum, la adolescență, ne dăm seama cât de bine era să fim mici. Acest paradox ne arată cât de frumoasă este copilăria, perioada de aur a vieţii noastre. Fiecare are propriile sale amintiri frumoase pe care nu le va uita și fiecare speră să le poată transmite mai departe.
            Asta face și Ioana Pârvulescu în romanul său autobiografic ,,Inocenții”: ne arată cât de frumoasă și de inocentă este copilăria. Și cum putea s-o facă mai bine dacă nu povestind chiar despre a sa? Copilăria Ioanei Pârvulescu s-a petrecut în Brașov, în casa plină de istorie de pe strada Vladimir Maiakovski. Locuind cu unchii, verii, bunicii şi străunchii, copila nu se plictisea niciodată și învăța mereu ceva nou. Fiecare personaj are povestea sa de viaţă: nenea Ionel care  nu cânta niciodata, Tanti, fosta profesoară de geografie care avea cel mai frumos glob pământesc, tata-mare şi mama-mare care înfiinţează SIL (Societatea de Îndreptat Lumea), în care cei patru copii devin membri pe viaţă. Însă acestea nu sunt singurele personaje: nenea Gheorghe le spune tot felul de secrete şi ia durerea de burtă a Anei printr-un descântec, lui Michel de Bruxelles, copiii îi ,,confecţionează" o viaţă de spion şi câte şi mai câte altele.
             Cartea ne vorbește despre cât de simplu, dar totodată complicat este să fii copil: să-ți explorezi casa zi de zi, încercând să descoperi ceva nou, să pleci în pădure cu un ghiozdan în spate și cu o sapă în mână, ca să descoperi peșteri ascunse sau pur si simplu să te bălăcești în piscina hotelului din apropiere.
              Încă de la început, casa devine un fel de personaj cu trăsături umane: transpiră, urmăreşte cu ,,ochii” casele de alături, are tot felul de secrete şi suferă când unii membrii din familia sa mor. Ea ştie şi simte tot. În timp ce alte case de pe strada Maiakovski sunt demolate, aceasta rămâne în picioare şi rezistă atât capriciilor istoriei, cât și uitării. Casa devine o supravieţuitoare a timpului, o mărturie a faptului că istoria (fie că e vorba despre cea personală, subiectivă sau despre cea colectivă) este şi va rămâne importantă.
               Dintre toți cei care locuiesc în această casă, personajul meu preferat este Tanti, strămătuşa Anei. Tanti, ,,cu buzele ei de Jane Fonda", fostă directoare şi profesoară, cea care ştie tot ce mişcă în casă şi care îi învaţă pe copii limba esperanto. Mi-a plăcut faptul că mereu îi învăţa pe copii ceva nou, prin joacă. Se poate spune ca ea era ,,pedagogul" celor mici. Cum astăzi copiii ,,se nasc” cu telefonul și cu tableta în mână, toate aceste aventuri ni s-ar putea părea plictisitoare, însă țin de frumusețea vremurilor vechi.
          Titlul cărții, ,,Inocenții", m-a făcut  mă gândesc instantaneu la copii. De ce? Pur şi simplu. Nu cred că există o definiţie mai bună pentru acest cuvânt. Ce înseamnă să fii inocent? Unii ar spune că a fi neştiutor sau simpatic. Eu cred că asta înseamnă să fii copil. Să nu te preocupe problemele adulţilor, metaforele care îți trec pe la urechi cu sensuri care mai de care încifrate (cum păţeşte Ana).
             Tema copilăriei am întâlnit-o în mai multe cărţi precum ,,Călătoria lui Vlad în Celălalt Tărâm" de Sînziana Popescu  sau ,,Pe urmele lui Vermeer" de Blue Balliett. În ambele, personajele principale sunt copii care au de trecut prin diferite probe care le pun la încercare încrederea şi credinţa, respectiv să rezolve cazul unui tablou furat. Însă cel mai bine am reuşit să asociez ,,Inocenţii" cu romanul ,,Să ucizi o pasăre cântătoare" de Harper Lee. Mi se pare că ambele surprind puritatea şi bunătatea copilăriei în comparaţie cu lumea adulţilor. În timp ce lumea Anei este vazută dintr-o lumină mai subiectivă, lumea lui Scout şi a fratelui său Jem este una mai dură şi cu probleme. Orăşelul lor sudist ,,decade treptat în grotesc şi violenţă", ceea ce îi influenţează pe copii.
                 Deşi ,,Să ucizi o pasăre cântătoare" este un roman mai serios, care necesită mai multă atenţie, personajele principale, Scout, respectiv Ana, se aseamănă prin faptul că reuşesc să facă faţă în lumea complicată a adulţilor.
                Mie mi-a plăcut foarte mult cartea Ioanei Pârvulescu. Nu cred că aș putea să-i găsesc vreun defect. Se citește ușor, repede și cu emoție. Fiecare pagină spune o poveste diferită. Citind această carte, am avut senzația că și eu fac parte din familia Anei, că sunt prezentă la fiecare moment povestit. Am reușit să mă transpun atât de bine, încât am avut momente în care simțeam și eu că stau la masa familiei, chiar lângă micuța Ana.
                Așadar, vă recomand cu mare drag această carte pur și simplu savuroasă...


Comentarii

  1. Mie mi-a placut super mult postarea ta, care a fost foarte fluenta si bine pusa la punct, subiectiva si personala. M-a facut sa ma gandesc la cu cat devotament si emotie il asteptam pe Mos Craciun cand eram mica, la bucuria si entuziasmul cu care ma trezeam si pe care il purtam de dimineata pana seara si la starea de spirit pe care nu o mai port de ceva vreme fara vreun motiv intemeiat. Cu siguranta mi-as dori sa am inocenta copilului care isi traieste viata la maxim si apreciaza fiecare lucru si persoana din viata sa.
    Felicitari pentru review!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru parere si ma bucur ca am reusit sa starnesc emotie prin eseul meu. :))

      Ștergere
  2. Eseul tau e bine structurat si destul de interesant. Copilaria este intradevar cea mai frumoasa perioada pe care oricine ar vrea sa o retraiasca. Pe mine m.ai convins sa citesc aceasta carte numai din dorinta de a rememora trecutul si de a vedea copilaria din perspectiva altcuiva.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Desi la inceput simti ca citesti un jurnal fara voia detinatorului, pe parcurs iti dai seama ca ai fost lasat sa intri si sa afli continutul! Intr-adevar, e interesant sa vezi perspectiva altcuiva. Multumesc pentru parere!

      Ștergere
  3. Mi-a plăcut faptul ca nu ai povestit foarte mult cartea,ci ai prezentat in câteva cuvinte cea mai frumoasa perioada a unui om: Copilăria. Citind compunerea ta,m-ai făcut sa-mi fie dor de acea vreme,când totul era ușor și prea frumos. Chiar m-ai convins sa citesc cartea,deoarece vreau sa-mi amintesc cum e sa fii din nou copil!:)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, copilaria e cea mai frumoasa. Si mie mi-e dor sa mai fiu copil inocent! Multumesc!

      Ștergere
  4. Deși eu încă sunt copilăroasă, inocenta și plină de viata(serios acum,toată lumea știe asta), am realizat cu ajutorul postării tale cat de mult am crescut, m-am maturizat și m-am schimbat. Și mie mi-e dor sa fiu copil. Mulțumesc ca mi-ai amintit de copilărie, de inocenta, de misterul și aventura percepută de copil. De ce înseamnă joaca, dar mai presus de toată inocenta.

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  6. O analiza buna foarte bine structurata și bine gândită. Mi se pare un subiect foarte interesant și unul totodata despre care unii se tem sa discute. Îmi place mult tema cărții și m-ai convins sa o citesc

    RăspundețiȘtergere
  7. Excelenta postare! Fiecare paragraf este legat ceea ce face ca textul sa fie dinamic. Cel mai mult mi-a placut faptul că ti-ai exprimat opinia ta față de carte clar. E exact ceea ce ma asteptam de la tine. Bravo!

    RăspundețiȘtergere
  8. Mi a plăcut postarea ta sigur o sa citesc cartea

    RăspundețiȘtergere
  9. Ma bucur ca mi-ai adus aminte de vremurile cand aveam 5-6 ani si stateam in fata blocului, fugind dupa catelusi si carti Duel Master

    RăspundețiȘtergere
  10. Postarea ta m-a făcut să îmi aduc aminte de minunatele momente petrecute când eram mic și m-ai făcut foarte curios de carte.

    RăspundețiȘtergere
  11. Mi-a placut faptul ca te-ai exprimat frumos,tema cartii este una inspirata (copilaria) si e imbucurator faptul ca iti aduci aminte de copilarie si iti poti creea o viziune asupra trecutului si a prezentului!

    RăspundețiȘtergere
  12. Intr-adevar mi-a placut postarea ta si cred ca unghiul din care privesti tema inocentei este foarteinteresant si surprinde cu exactitate ceea ce inseamna copilaria. Felicitari,ai facut o treaba buna!

    RăspundețiȘtergere
  13. Postarea ta mi-a placut deoarece analizeaza in detaliu una dintre marile teme ale literaturii, copilaria. Ai avut o compunere bine structurata, ampla care m-a impresionat si m-a facut sa-mi doresc sa citesc cartea.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Sharon M. Draper – „Din capul meu”, de Bogdan Rusu

,,Wolf Hollow” - Lauren Wolk