William Golding-"Împăratul muștelor" ( Timoficiuc Sergiu)

                          Împăratul muștelor
                                             William Golding






            Romanul „Împăratul muștelor”, scris de William Golding, este o carte a secolului XX, în care autorul dorește să evidențieze faptul că în momentul în care nu există reguli, totul o ia razna.
     Titlul provine de la semnificaţia ebraică a lui Belzebubt (Ba’al = rege/împărat + Zebub = “cei-care-zboară”), care, în unele texte vehi era considerat ca fiind unul dintre cei mai importanţi 3 îngeri decăzuţi (alături de Lucifer şi Levitan), ajuns în fruntea ierarhiei hoardei infernale a lui Satan şi “domnind” peste ordinul “celor-care-zboară” (deşi în religia creştină Belzebubt a fost asimilat ca sinonim pentru Satana, sporind astfel lunga listă de nume date conceptului cu cele mai multe denumiri echivalente.) În roman, Împăratul muştelor apare întruchipat într-un fel de idol, “confecţionat” din capul unui porc vânat şi decapitat.

             Povestea surprinde un grup de copii dintr-o școală catolică, care scapă dintr-un accident aviatic și sunt nevoiți să supraviețuiască pe o insulă din mijlocul Oceanului Pacific, până când cineva îi va salva. Ceea ce ne șochează este  faptul că grupul acela, educat după principii religioase,  se desparte în două tabere dușmane, care se luptă  între ele, ajungând până la ucidere (sunt sacrificați copii cei mai vulnerabili).
            Romanul face o aluzie la tendința umană de a reveni in mod violent la instincte, atunci când omul este pus în fața anumitor situații, cum ar fi : izolarea, lipsa cunoașterii unui reper spațial și temporal exact, lipsa hranei și, cel mai important, lipsa unor reguli pe care trebuie să le respecte. De asemenea, în carte este pusă în evidență perspectiva diferită asupra evenimentelor, pe care o au oamenii aflați în situații extreme. Astfel, Ralph întruchipează omul moral și rațional, care luptă pentru a-i salva pe ceilalți, în timp ce Jack se află la polul opus, ilustrând omul instinctual, dominat de cruzime și dorința de a stăpâni și umili pe ceilalți.
          În imaginea următoare, se află partea care mi-a plăcut cel mai mult din această carte, întrucât înfățișează speranța pe care o are Ralph, mai precis că va fi salvat de pe acea insulă de către tatăl său.

                                    
           Pentru mine, această carte a fost mai mult decât o temă pentru școală, a fost  aventura unor copii, la care am participat eu însumi, pe măsura ce citeam. Permanent mă gândeam cum aș fi acționat sau cum m-aș fi salvat. Chiar după ce am terminat de citit cartea, am meditat asupra temei pe care o propune acest roman, mai exact, asupra modului cum izolarea unor copii cu vârste foarte fragede îi face să recurgă la niște gesturi de o cruzime de neimaginat, umilindu-i și marginalizându-i pe cei mai sensibili, mai timizi. Treptat, observăm cum băieții „ războinici” cad într-un fel de abrutizare: își pictează fețele, se înarmează și se aruncă asupra celorlalți, urlând precum sălbaticii.
          Pe de altă parte, povestea de pe acea insulă din Pacific rezumă societatea în care trăim, căci cei puternici preiau puterea și dispun de viețile celorlalți cu cruzime, ignorând dreptatea, compasiunea sau dragostea.
           În încheiere, vă provoc pe toți cei care ați citit acest blog să vă imaginați ce ați fi făcut când ați fi aflat că sunteți singuri  pe o insulă pustie, din mijlocul Oceanului Pacific. Aștept răspunsurile voastre în comentarii.
          Sper că v-a plăcut recenzia pe care am făcut-o acestei cărți.

Comentarii

  1. Mi-a placut recenzia pe care ai facut-o acestei carti.Mi se pare interesanta si ma gandesc sa o citesc si eu cat de curand.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ti-a placut postarea.
      Sa stii ca aceasta carte chiar merita citita.

      Ștergere
  2. Mi se pare foarte foarte interesanta aceasta carte pentru ca autorul vorbeste despre niste subiecte neobisnuite care te tin mereu in suspans...Cred ca oricine ar face la fel ca tine, s-ar gandi ce ar face in situatii de acest fel si tocmai de aceea e foarte interesanta cartea..(cel putin din cum ai descris- o tu) :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-adevar, aceasta carte propune anumite subiecte interesante.
      Chiar daca pare a fi usor de citit nu este asa.Daca vrei sa o intelegi trebuie sa citesti "cu cap".

      Ștergere
  3. Mi s-a părut o recenzie bine structurată, ce-și atinge toate obiectivele: prezentare, comentariu, păreri personale, încheiere. În plus, fiindcă am citit cartea, pot spune că ai o prezentare bună, legată, informațiile având coerență și miez. Mă bucur că ai înțeles cartea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar daca mi-a fost putin mai greu sa o inteleg, deoarece a inceput brusc fara o introducere propriu-zisa, am izbutit.
      Dupa ce am terminat-o de citit, am realizat ca a fost una dintre cartile mele preferate

      Ștergere
    2. Apropo, dacă aș fi singur pe o insulă, cum erau copiii în carte, aș încerca să mă conserv, să caut resurse și să mă stabilesc într-un fel.
      Mi-aș face undiță, un cort, și, dacă aș reuși, unelte. Să supraviețuiesti e mult mai complicat decât pare.
      Apreciez faptul că ai înțeles cartea, și că ai binclus-o în topul cărților preferate. Btw, care cărți ți-au mai plăcut.

      Ștergere
  4. Îmi place materialul tău, Sergiu, tocmai pentru că se vede implicarea ta personală în acesta. Și, pentru a-ți răspunde la întrebare, eu cred că m-aș panica din momentul în care aș vedea unde sunt. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Admir faptul ca ai fost sincer cu raspunsul la intrebarea pe care am pus-o, intrucat unii ar spune ca ar face nu stiu ce lucruri "eroice", dar ,de fapt,nu ar face nimic,ci din contra s-ar speria.

      Ștergere
  5. Mi-a plăcut foarte mult recenzia ta atingând 'adevărata' faţă a umanităţii adică lupta dintre cei slabi şi cei puternici.Cred că romanul se inspiră din 'Doi ani de vacanţă' de Jules Verne însă aici nu este vorba de prietenie şi unire între aceşti copii ci luptă pentru supravieţuire.


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate, dar chiar daca cele doua "tabere" de copii nu se inteleg, mai sunt si unii care au suflet si intr-un fel aceasta carte vrea sa evidentieze aceasta antiteza dintre bine si rau, dar si perspectiva buna pe care o au unii copii asupra relatiilor cu ceilalti.
      In final, ma bucur ca ti-a placut recenzia pe care am facut-o.

      Ștergere
  6. Postarea ta a fost buna, intrucat te-ai concentrat pe prezentarea cartii, ai avut citate si ti-ai exprimat opinia in legatura cu cartea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca am reusit sa fac o recenzie buna, pe placul tau.Sper ca am reusit sa te conving sa citesti si cartea, pentru ca, de fapt, scopul era de a convinge cititorul sa citeasca cartea.

      Ștergere
  7. Mi-a plăcut recenzia acestei carti, deoarece a fost complexă, conținând citate, o scurta prezentare și o opinie personală bine formulată.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Ioana Pârvulescu - ,,Inocenții” (Sabina Iacoban)

Sharon M. Draper – „Din capul meu”, de Bogdan Rusu

,,Wolf Hollow” - Lauren Wolk