Printre ceilalți - Jo Walton

                             



                                PRINTRE CEILALȚI
                                                           Jo Walton
             
by Dumanciuc Olga

“Aceasta nu este o poveste simpatică şi nu este nici o poveste uşor de spus. Dar este o poveste despre zâne, aşa că simţiţi-vă liberi să vă gândiţi la ea ca la o poveste cu zâne. Oricum, nu e ca şi cum o să-i daţi crezare.”

       Imaginează-ți cum ar fi să poți face magie chiar dacă nu te-ai născut cu acest har sau cum ar fi să poți vorbi cu zâne, ba chiar să vorbești cu ele sau să le fii prieten/ă? Ei bine, gemenele Morwenna și Morganna sigur te-ar înțelege! Toată viața lor au trăit într-o lume invăluită de magie alături de zâne, au comunicat cu ele, și cu ajutorul lor au salvat natura de la moarte. Mulți își pierd acest dar (de a vedea zâne) odată cu creșterea în vârstă. Se spune că cei mici văd zâne deoarece le dau crezare (e ca și cum ai crede in Moș Crăciun). Ba chiar nu vei mai vedea zâne dacă îți faci găuri în urechi pentru cercei, cel mai frecvent in cazul fetelor, dar nu și în cazul lor, al gemenelor!

            Cartea pe care am ales să o prezint se numește Printre ceilalți, de Jo Walton, publiată in anul 2011, nu după puțin timp fiind premiată cu premiile Hugo, Nebula și British Fantasy. La doar cei cincisprezece ani ai săi, Mori (Morwenna) reușește să aibă o perspectiva pozitivă asupra lumii și a celor din jur având in vedere că a avut un trecut foarte dureros. În urma unui accident mortal pentru sora ei geamănă provocat chiar de mama ei, Mori rămâne infirmă pentru tot restul vieții. Aceasta fuge de la mama ei, ajungând să trăiască cu tatăl pe care nu l-a cunoscut niciodată. Nu după mult timp este trimisă la un liceu de fete cu internat. Cartea prezintă povestea lui Mori sub forma unui jurnal zilnic din perioada secolului 20 (1979-1980). În jurnal își așterne o mare parte din viața ei..cât de mult își urăște liceul pe care îl frecventează, cât de singură se simte, experiențele pe care le-a avut alături de zâne și în mare parte vorbește despre cărți. Mori este o mare iubitoare de cărți SF, așa că, citind cartea, mi s-a deschis o gamă largă de titluri ale celor mai vestiți autori de cărți SF și clasici din acele timpuri.
               Mă așteptam să fie o carte fantasy, dar m-am inșelat. Nu e nici pe departe cum am crezut că ar fi. Mai bine zis, este o carte despre citit cărți SF, în care, pe alocuri, apar elemente magice, adică zânele. De asemenea, este o carte dedicată iubitorilor de SF, având în vedere că se abordează foarte mult acest tip de cărți. Mori asociază și compară mereu acțiunile din viața reală cu cele din cărți, iar personjele, cu oamenii din realitate, astfel că nu mai înțelegeam nimic, deoarece titlurile nu-mi erau cunoscute. De fapt, toată viața ei se învârte în jurul cărților. Pentru ea, acestea sunt un refugiu. Se transpune în lumea personajelor pentru a-și alina traumele sufletești, dar și cele fizice. În mare parte, această carte surprinde puterea de a ierta, integarea într-un colectiv cu totul nou, acceptarea sorții și cel mai important, găsirea unui scop în viață după ce ți-ai pierdut cel mai drag și mai apropiat om.
             Printre ceilalți a fost o lectura ușoara, dar provoatoare. Un mare defect al cărții ar fi faptul ca autoarea m-a lăsat cu multe semne de întebare. Ce a făcut mama lui Mori și de ce a fugit aceasta de ea? Cum a reușit să fugă și să-l găsească pe tatăl oe care nici măcar nu l-a văzut vreodată? Și multe alte întrebari, dar nu as vrea să vă dau prea multe spoilere. 
            Dacă sunteți genul de om care iubește literatura SF, ar trebui să citiți Printre ceilalți!


 (da,poza asta chiar e invers)


Comentarii

  1. Mi-a plăcut cum ai scris despre carte, că ai introdus opiniile personajului în postarea ta. Însă mă așteptam să ne spui mai multe despre părerea ta despre carte. Ce ți-a plăcut la carte și (asta mă interesează cel mai mult la părerea voastră) ce nu ți-a plăcut.
    Îmi plac mult pozele pe care le-ai reazlizat. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc mult pentru părere! Eu cred ca am inclus și opinia personală asupra continutului cărții.Bineinteles,as fi putut explica mai detaliat dar nu am simțit nevoia.Apreciez totuși ca mi-ai spus! =)))

      Ștergere
  2. O postare interesantă,bine structurata, cu plusuri și minusuri, însă foarte convingatoare( eu urăsc literatura SF, dar tu m-ai convins sa citesc cartea). Bravo și succes la mai multe comentarii.=))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțimesc mult pentru comentariu și ma bucur ca te-am convins sa citești cartea!:)

      Ștergere
  3. La inceput eram ferm convinsa ca va fi genul de carte SF de copilasi aproape, lucru pe care , aparent, l-am interpretat gresit. Mi-a placut cum ai interpretat cartea in mai multe moduri si ca ai reusit sa faci o analiza minutioasa a acesteia.Bravo!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îți mulțumesc mult pentru părere!=))Și eu ma așteptam sa fie o poveste încărcată cu mai multe elemente fantastice având in vedere ca e vorba despre zane,dar m-am înșelat in privința asta.

      Ștergere
  4. Foarte interesant! Deși literatura sf nu încânta pe oricine, zânele sigur o fac. Adică toți am fost fascinați cândva de ele. Felicitări! Mi-a plăcut eseul tău !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da,intr-adevăr!Mersi mult pentru părere și ma bucur ca ți-a plăcut eseul!:)

      Ștergere
  5. Un eseu interesant si bine structurat! Initial am crezut ca va fi o carte foarte copilaroasa si poate putin plictisitoare deoarece in continutul ei sunt integrate zane, dar se pare ca m.am inselat. Acest roman dezvaluie o poveste captivanta cu o tematica provocatoare. Bravo!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da,chiar a fost o provocare pentru mine sa citesc aceasta carte,având in vedere ca nu am mai citit acest gen de literatura pana acum .Mersi mult pentru părere!=))

      Ștergere
  6. Mi-a plăcut postarea ta. Ai povestit putin din carte ca sa ne oferi o idee generala despre ea. As fi apreciat daca ti-ai fi exprimat opinia despre carte putin mai deschis. Totusi,e o postare foarte bună. Felicitări!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îți mulțumesc mult pentru părere și apreciez faptul ca mi-ai spus ce-ar trebui sa mai adaug la eseu. :))

      Ștergere
  7. Apreciez fluididtatea discursului si cum ai reusit sa ma convingi ca nu e totul numai despre zane. Bravo!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mersi mult pentru părere si ma bucur ca am reușit sa te fac sa înțelegi asta!:)

      Ștergere
  8. Hei hei, Olguta! Postarea ta mi-a adus zambetul pe buze, la inceput am crezut ca in carte este vorba despre cum lumea devinde din ce in ce mai robotizata si despre cum oamenii, incet, isi pierd creativitatea ("Printre ceilalti"). M-am inselat: o poveste despre magie si zane?! Exact genul meu de roman. Si poza, e atat de frumoasa, se potriveste cu tema cartii (zane=luminite=fericire)! Ma bucur ca in ea nu se povesteste despre ce credeam eu si cu siguranta o voi citi. x ♥

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. heyy,Iulitza!! Tu mi-ai adus zâmbetul pe buze datorită acestui comentariu.Ma bucur mult ca ți-a plăcut postarea in sine dar și pozele,și chiar abia aștept sa am cu cine vorbi despre aceasta carte!:)) 💙

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Ioana Pârvulescu - ,,Inocenții” (Sabina Iacoban)

Sharon M. Draper – „Din capul meu”, de Bogdan Rusu

,,Wolf Hollow” - Lauren Wolk