Savatie Baștovoi – „Fuga spre câmpul cu ciori” - Găitan Nicolai

          Deși titlul nu îți transmite aproape mai nimic și nu te tentează în a citi această carte, subtilul pare să fie mult mai concret: „Amintiri dintr-o copilărie ateistă”. Totuşi, această fărâmă de informație şi faptul că autorul este un preot de mănăstire creează un contrast greu de imaginat. Cartea prezintă o poveste ușor de urmărit, în care însuși autorul își prezintă gândurile și viața într-un mod cu totul diferit de cel în care ne imaginăm că ar face-o un simplu călugăr.
     Am ales această carte deoarece am avut o mare curiozitate de a cunoaște și o altă parte din literatură și din viața celor care au ales să trăiască în mănăstire, inclusiv și motivul unei astfel de decizii. Firul acțiunii cuprinde o mulțime de idei și evenimente, care, cel puțin după părerea mea, sunt fundamentale călugărului crescut în perioada în care URSS-ul încă prospera pe toate planurile. Autorul s-a născut într-o familie nereligioasă, în care tatăl, propagandist al ateismului științific, neagă marturiile biblice cu mare convingere, privindu-le ca pe povești populare care au rezistat de-a lungul timpului și care au luat naștere din cauza lipsei educației. În mod nespectaculos, și copilul urmează calea tatălui, dar nu într-un mod așa de aspru -  acesta are să citească și să rețină pasaje întregi din Biblie și va simți o părere de rău când își amintește că respectivele evenimente nu s-au întâmplat la amploarea la care sunt prezentate sau nu au existat.
     Centrul acțiunii este reprezentat de oscilarea în gândire a adolescentului între ateism și creștinism, ambele părți fiind reprezentate în orizontul protagonistului de Nietzche - filozof german cu mari influențe în filosofiile liber-cugetătoare ale secolului al XX-lea, respectiv Biblia – coloana vertebrală a creștinismului. Încă din primele pagini, viața este disecată de o subiectivitate intenționat ușor naivă, analiză ce continuă cel puţin încă câteva capitole:

          „De mic voiam să ajung ceva mare. Mi se părea că cei mai mari oameni sunt soldaţii. L-am întrebat pe tata care este cel mai mare grad în armată şi el mi-a zis că mareşalul. Am hotărât să ma fac mareşal.[...] Pe urmă mi-am dat seama că mareșalii mor și că eu nu prea știam nimic despre mareșalii morți.[...]Mi s-a părut că pictorii sunt mai mari decât mareșalii, pentru că rămân mari și după moarte. Am hotărât să mă fac cel mai mare pictor. M-am pus pe treabă și m-am oprit abia după adolescență , când mi-am dat seama că pictorilor acelora nu le folosește la nimic faptul că lumea îi mai ține minte după moarte,că ei oricum sunt morți”. 

      În doar câteva rânduri, scopul exintenţei este redus aproape la zero, iar singurul mod prin care poate fi clasificat un om este drept cunoscut sau necunoscut după moarte. După ce realizează că nimic nu este veşnic, singurul lucru care merită trăit este dragostea, deoarece măcar este ceva frumos şi ceva demn de a fi de nepătruns de timp.
     
     Deşi cartea este scrisă de un adept al creştinismului, în aceasta se găsesc puţine referinţe religioase, iar religia şi mai ales viaţa de mănăstire sunt desconsiderate într-o oarecare măsură. Scrierea lui Savatie Baştovoi este una densă din punct de vedere al informaţiei şi al trăirilor bine transpuse, dar în acelaşi timp, privind credinţele omului pe parcursul întregii istorii şi numărul de ideologii semnificative, cartea aceasta este o picătură într-un ocean, dar poate fi considerată un punct ideal de plecare în profunzimile minţii. Diferenţa dintre o carte ca „Fuga spre câmpul spre câmpul cu ciori” şi altele este făcută de existenţa lucrurilor povestite şi profunzimea lor. Problema cărţilor din prezent nu este lipsa de conţinut, ci tema abordată de acestea. Niciuna nu te face să revii la ea, să te mai gândeşti o dată asupra ei, cu dorinţa de a înţelege în profunzime mesajul scriitorului şi de a şti mai multe.
     Privind construcţia psihicului uman prin ochii lui Nietzsche, vom observa că fundamentul moralitaţii este marcat de două tipare fundamentale: cel al moralităţii omului de turmă (a sclavului) şi cel al moralităţii supraomului (a stăpânului). Nietzsche regăseşte moralităţile omului de turmă şi în religii, Savatie Baştovoi punctându-le şi el sever în capitolul „Supraomul”(numit după una dintre lucrările lui Nietzsche) : „Da, toată era noastră e o epocă creştină, în care mila şi laşitatea sunt ridicate la rang de virtuţi. Eram sătul de feţele roşii şi uleioase ale preoţilor care te învaţă cum să trăieşti, cum să mori, cum să mori.[...]Aceştia conduceau acum lumea, au cucerit-o cu văicărelile lor linguşitoare, pentru că lumea întreagă nu e decât o cloacă de impotenţă.
     Pentru mine, această carte, care este cu mult mai complexă decât am putut să o descriu, a reprezentat lărgirea orizontului meu de cunoaștere și o recomand oricui care este deschis unui astfel de subiect.

„Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc.” - Malraux

P.S.: Cei care vor citi cartea vor înțelege și titlul :) .

Comentarii

  1. Mi se pare interesanta tema cartii si imi place ca ai comparat aceasta carte cu altele,precizand diferentele foarte subiectiv. Totusi cred ca ar fi trebuit tu sa precizezi de ce este acesta titlul cartii.Mie mi-a placut postarea ta!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai ales o carte foarte interesanta, una nu chiar usoara si ai reusit sa surprinzi foarte bine esentialul cartii.Citatele mi se par bine alese si tema este una care poate fi dezbatuta ore integi.
    Totusi cred ca ai fi putut discuta si despre titlul cartii, desi cred ca e mai bine sa nu aflu, deoarece s-ar strica surpriza.
    Este destul de trist ca sectiunea de comentarii este goala, deoarece recenzia ta este una foarte buna.
    ^_^

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte interesanta postarea ta. Ai surprins esențialul cărții și ti-ai exprimat clar opinia ta față de ea. Un alt lucru care mi-a placut au fost citatele, deoarece au fost foarte interesante.
    Cartea asta va fi sigur citită de mine intr-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat. Bravo!

    RăspundețiȘtergere
  4. Consider că acest articol este unul la care ai muncit cu conştiinciozitatea cuvenită, dar mi se pare că unele fraze au fost poate puțin prea ample şi astfel au îngreunat într-o oarecare măsură înțelegerea a ceea ce ai dorit să transmiți. Pe de altă parte, mi s-a părut interesantă observația cu privire la preimaginea pe care şi-ar putea-o forma cititorul înainte de a parcurge această carte şi care, aşa cum ai precizat este una falsă. Şi aici mă refer la lipsa multitudinii de pasaje/referințe religioase, pe care şi tu le-ai considerat obligatorii dat fiind faptul ca autorul este un preot creştin.
    Un alt lucru care mi-a dat de gândit este acela că ,,Centrul acțiunii este reprezentar de oscilarea in gândire a adolescentului între ateism şi creştinism". Cred că ai vrut să referi la faptul că acest conflict de ideologii pe care adolescentul îl poartă reprezintă, în fapt factorul declanşator al acțiunii sau conflictul global al cărții. Nu mă pot pronunța cu exactitate întrucat încă nu am avut prilejul de a citi această provocatoare carte. În legătură cu ultimul citat pe care îl propune articolul tău, cel al lui André Malraux, în secolul al XXI-lea se pare că marea problemă cu care se confruntă liderii politici ai lumii este religie islamică, care la cotele ei maxime este violent reprezentată sau, mai bine zis, pusă în practică într-o manieră fanatică de grupările teroriste. Nu vreau să denigrez această religie câtuşi de puțin, dar terorismul având ca pretext sau ca fundal religia este o aberație colosală.
    În orice caz, sper că am avut un comentariu pertinent, care tind să cred că va fi constructiv pentru articolele/recenziile/impresiile pe care le vei formula la adresa următoarelor cărți pe care le vei citi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi plac citatele pe care le ai extras din carte si modul cum te-ai exprimat .Tema textului mi se pare si mie interesanta si cred ca intr-adevar titlul nu anticipa acest mod cum se desfasoara actiunea in carte..

    RăspundețiȘtergere
  6. Interesant si captivant. Mi se pare ca ai reușit sa prezinți cartea frumos , cu citate, explicații. Ceea ce mi-a stârnit interesul este faptul ca autorul este preot si astfel tema scopului omului pe pământ sigur e gândită mai profund. Mie chiar mi-a plăcut si sigur voi citi cartea!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mi-a plăcut postarea ta. Tema cărții e chiar provocatoare și tu ai reușit sa captiveze cititorul prin citate bine alese și explicații clare. Nu o sa citesc cartea( pentru ca nu e genul meu) dar postarea ta chiar merita nota zece. Serios acum, nu cred ca e ușor sa scrii despre o carte cu o tematica atât de delicata.

    RăspundețiȘtergere
  8. Postarea ta mi-a placut mult deoarece ai surprins o dilema foarte importanta din viata oricarui om:
    "Cum sa ajungi un om mare?". De asemenea, citatul pe care l-ai ales mi se pare foarte inspirat si parca se intregeste prin ceea ce ai spus tu. Totusi cred ca trebuia sa explici macar un pic titlul.

    P.S.: A doua fotografie mi se pare foarte creativa.

    RăspundețiȘtergere
  9. Ce îmi place la postarea ta este că ai redat ideea si tematica romanului fără să ne spui conținutul. Textul tău este detaliat și cred că este bine susținut de citate. Îmi place felul în care ai scris îngrijit și găsesc punctul tău de vedere a fi interesant. Felicitări! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Mi-a plăcut cum ai discutat despre această carte și poate că o voi citi și eu. :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Cartea in sine pare a fi una ce propune multe problematici si multe conflicte (cel putin pe plan interior) . Postarea a avut cam din toate, a fost si provocatoare, a avut si scurt rezumat.A fost foarte buna. Mi se pare ca oricine ar trebui sa citeasca la un moment dat nu numai despre cum s-a ridicat stiinta intr-o lume inconjurata de religie,dar si cum religia s-a ridicat dintr-o lume incojurata de stiinta/ateism, asa ca, intr-adevar, m-ai facut foarte curioasa asupra acestui subiect. Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  12. Este o analiza buna și bine structurata. Cartea dezbate o problema foarte complexa și m-as bucura dacă ai rezolva tu problema

    RăspundețiȘtergere
  13. Postarea ta a fost complexă, deoarece ai vorbit despre titlu, despre tema pe care o propune cartea(de altfel interesantă) și ai inserat câteva citate esențiale.
    Mi-a plăcut recenzia pe care ai făcut-o romanului iar tematica acestei cărți mi se pare una mai deosebită întrucât sunt puține romane cu temă religiosă (în afară de cărțile religioase).

    RăspundețiȘtergere
  14. Mi se pare interesanta cartea pe care ai ales-o si modul in care ai abordat-o. Ma gandesc sa o citesc si eu pe viitor deoarece nu am citit nici o carte pe o asemenea tema. Sunt sigur ca o carte ca aceasta contine o multime de referinte la alte idei si carti care merita cunoscute.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Ioana Pârvulescu - ,,Inocenții” (Sabina Iacoban)

Sharon M. Draper – „Din capul meu”, de Bogdan Rusu

,,Wolf Hollow” - Lauren Wolk