Siobhan Dowd- „Misterul de la London Eye”

         Misterul de la London Eye                                                                                  Siobhan Dowd              de Șerban Parasca

          Familia Spark este o familie normală, care însă are ceva diferit - pe Ted, un băiat de 13 ani care suferă de sindromul Asperger. Persoanele care prezintă acest sindrom tind să ofere atenție obsesivă unei preocupări, în cazul lui Ted, meteorologia. Ted are o sora, Kat (denumită de el și „Katastrofa”, „Katalogul de dezastre”, „Kataclism și „uraganul Katrina”). Mama lor, Faith, este asistentă, iar tatăl, Ben, este expert în demolări.
          Într-o zi oarecare din vacanța semestrială, aceștia primesc o scrisoare de la mătușa Gloria, din Manchester, care îi anunță că ea și fiul ei, Salim,  doresc să le facă o vizită înainte de plecarea lor la New York, aceasta fiind prima oară când copii se vor întâlni. Între cele două surori, Gloria și Faith, a existat pentru mult timp tensiune, datorată comportamentului vulcanic al Gloriei, de unde îi provine supranumele de „Uraganul Gloria”.

          Unul dintre visele lui Salim este acela de a urca în London Eye, fiind pasionat de construcții înalte. Copiii hotărăsc să meargă împreună în această ieșire. Ajunși la roată, primesc un bilet gratuit de la un necunoscut. Biletul e luat de Salim, iar ceilalți rămân jos, să-l aștepte până la încheierea turului. Neașteptat a fost faptul că, deși turul s-a încheiat, Salim nu a mai apărut. Și de aici începe „Misterul de la London Eye”.

          Acțiunea romanului devine, din acest punct, una de tip polițist. Această carte mi s-a părut asemănătoare unei cărți ce îl urmărește pe Sherlock Holmes, diferența dintre romanul „Misterul de la London Eye” și romanele care îl au ca personaj principal pe celebrul detectiv londonez  fiind dată de vârsta personajelor. Singura problemă când ești copil și te implici într-un mister, este că aproape nimeni nu iți va lua în considerare și opiniile tale. Având în vedere acest fapt, oare cum se vor descurca personajele cărții în rezolvare misterului dispariției lui Salim? (Aici aș dori ca cei care nu au citit cartea să iși imagineze un scenariu posibil și să îl scrie in comentarii).

          Din cauză că autorul abordează un limbaj simplu, pe înțelesul tuturor, dezvoltând o acțiune liniară ce are ca protagoniști copii, m-aș fi așteptat la un roman copilăros, dar după ce am analizat-o mai atent, am observat că ea abordează și teme grave cum ar fi: cea a vieții și a morții, a fricii față de necunoscut și a „slăbiciunii” de a fi copil într-un mediu ostil și necunoscut.
          Un alt lucru care m-a impresionat la carte este acela că la majoritatea capitolelor, finalul te ține în suspans și te face să vrei să mai citesti încă unul, iar apoi încă unul și tot așa. Eu am ajuns să citesc peste 100 de pagini fără ca măcar să observ!

          Așadar, vă spun că această carte merită citită cu mare atenție, deoarece dezvoltă situații care merită aprofundate și analizate.

           Și în încheiere, citez un paragraf din carte care mi-a plăcut:

           „Am închis ochii și mi-am imaginat un vid imens si tăcut. Am continuat să lovesc cu piciorul. Când am ajuns la a optzeci și șaptea lovitură, făcusem vid în interiorul meu, iar în mintea mea sufla un vânt solar. O furtună de particule încărcate electric m-a străfulgerat prin cap, producând niște ciudate flash-uri colorate. S-a format o imagine. Parcă se aprinsese Aurora Boreală în capul meu. Strălucea atât de tare, că mă durea. Forma pe care o întrezărisem mai devreme în ziua aceea mi-a revenit în minte. Dar de data asta n-a mai dispărut. Am prins-o. M-am ținut de ea. Am făcut-o sa înghețe ca gheața. 
          Și atunci am înțeles. Nu unde era Salim. Ci în ce fel dispăruse.”

Comentarii

  1. Ai scris frumos și, de data asta, pentru că am citit și eu cartea, pot spune că m-ai făcut să vreau să o recitesc, pentru că mi-a plăcut foarte mult.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca am reusit sa iti stârnesc interesul in a reciti cartea

      Ștergere
  2. Când ai citit primele 50 de pagini, te așteptai la finalul care a avut loc?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu m-am așteptat la acel final. Aveam câteva teorii, dar care nu au fost corecte.

      Ștergere
  3. Buna, Serban! Textul tau a fost unul foarte bine scris: ai inclus citate si secvente din carte, ai rezumat actiunea cat sa atragi atentia cititorului si cel mai important, ti-ai sustinut opiniile cu argumente bine gandite. Intrebarea mea este: ce NU ti-a placut la carte?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. Multumesc de comentariul constructiv.
      Lucrul care nu mi-a placut la carte este acela ca totul a început destul de brusc si s-a terminat to la fel.

      Ștergere
  4. Mi-a plăcut prezentarea ta deoarece ai inclus un rezumat succint al cărții dar și opiniile personale bine gândite asupra acesteia,încât m-ai convins sa o citesc. Având in vedere ca este un roman polițist la care participa niște copii,mi-a stârnit interesul și mai tare sa o citesc.Bravo!!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc ca mi-ai comentat la postare. Ma bucur că am reușit să iti stârnesc interesul pentru a o citi, acesta fiind scopul acestui blog.

      Ștergere
  5. Frumos! Ai reușit sa descrii cartea Fără sa dai o mulțime de spoilere dar nici nu te-ai limitat la puțin. Ca răspuns la întrebarea ta,eu cred ca ceilalți copii au plecat in Căutarea lui Salim. Cel puțin eu așa as face :)).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de comentariu. Scenariul tau poate sau nu sa fie adevarat. Dacă citești cartea, ai sa aflii

      Ștergere
  6. A fost buna postarea, fluenta,ai avut opinie personala si, in mare parte,tot ce ar trebui sa contina o asa postare.Atat as mai fi cerut,sa o condimentezi putin cu lucrurile care iti fac postarea sa fie "a ta".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de comentariul constructiv. Sunt conștient de faptul că postere putea fi îmbunătățită cu aceste "condimente"

      Ștergere
  7. Mi-a plăcut postarea ta: destul de bine structurata, interesantă, suficient de provocatoare(spune cea care nu reușește sa termine un roman polițist decât dacă e scurt și il poate citi repede, fără sa fie nevoită sa citească finalul). Nu prea am înțeles dacă in ciuda temelor grave pe care ai spus ca autorul le abordează, cartea rămâne una copilăroasă. Și de ce e o slăbiciune sa fi ,,copil într-un mediu ostil și necunoscut"?
    P.S.: Toate romanele polițiste te fac sa citești cu sufletul la gura.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aceasta carte poate sa fie văzută de cei care nu o citesc cu serios, o carte copilăroasă, dar daca e citită cu atentie, nu mai pare a fi asa de copilăroasă.
      Slăbiciunea de a fi copil intr-un mediu ostil si necunoscut este lipsa de protecție acestia.
      Sper ca am reusit sa te lămuresc in legatura cu nelamuririle tale.

      Ștergere
  8. Interesant....O carte cu si despre copii ale caror atitudini sunt surpinse din perspectiva unui copil special ceea ce face ca actiunea sa fie greu de intuit de catre cititorii obisnuiti. Multumesc de indemn. O voi citi si eu!

    RăspundețiȘtergere
  9. Foarte interesanta a fost prezentarea ta! Mi-ai starnit curiozitatea prin felul in care ai povestit cartea. Ai descris cartea pe scurt si ai inclus esentialul . Cu siguranta am sa o citesc!

    RăspundețiȘtergere
  10. Am fost impresionata de prezentarea acestei carti. Mi-ai starnit interesul si acum singurul lucru pe care vreau sa il fac este sa merg la o librarie si sa imi achizitionez aceasta carte! Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  11. Uau! Cartea ta m-a uimit cu adevarat. Sunt sigura ca nu sunt singura care vrea sa caute cartea si sa o citeasca cat mai repede! multe felicitari si multa bafta in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  12. Scurt si la obiect! O abordare ideala pentru o recenzie. Chiar mi-ai starnit interesul sa lecturez acet roman. Continua si vei birui!

    RăspundețiȘtergere
  13. Pare interesanta cartea, iar comentariul este unul constructiv. Chiar am in plan sa o citesc.

    RăspundețiȘtergere
  14. Cartea aceasta dezbate o problematica interesanta , iar tu , prin eseul tau , ai surprins.o foarte bine. Mi.a placut ca ai integrat un citat care ti.a atras atentia si ca ai comparat "Misterul de la London Eye" cu romanele cu Sherlock Holmes.
    Bravo!

    RăspundețiȘtergere
  15. Apreciez ce ai scris deoarece m-ai facut sa imi doresc sa citesc si eu aceasta carte. Un alt lucru care imi place este faptul ca ai ales sa prezinti un roman politist, gen care nu a mai fost prezentat pe acest blog. Ai reusit sa surprinzi actiunea cartii cat de mult se putea iar citatul ales mi se pare foarte interesant. Bravo!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Ioana Pârvulescu - ,,Inocenții” (Sabina Iacoban)

Sharon M. Draper – „Din capul meu”, de Bogdan Rusu

,,Wolf Hollow” - Lauren Wolk